Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

Στο Νομικό Συμβούλιο το "μπαλάκι" του λιγνιτωρυχείου Βεύης

Σε τέλμα έχει περιέλθει και πάλι, παρότι προ ολίγων εβδομάδων η υπόθεση φαινόταν να ξεμπλοκάρει, η διαδικασία επιλογής αναδόχου για την παραχώρηση εκμετάλλευσης του λιγνιτικού κοιτάσματος της Βεύης. Η Επιτροπή που είχε συστήσει το υπουργείο για την αξιολόγηση των προσφορών δεν συνεδριάζει, παρότι εκκρεμεί η κατάρτιση εκ μέρους της τής short list των 5 ομίλων που θα διεκδικήσουν την εκμίσθωση του λιγνιτορυχείου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία έχει παγώσει διότι έχει προκύψει νομικό ζήτημα για κάποια ή κάποιες από τις προσφορές, προφανώς εξ εκείνων που διεκδικούν τη συμμετοχή τους στην 5άδα. Η Επιτροπή δεν προτίθεται να λάβει από μόνη της την ευθύνη και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει διατυπώσει ερώτημα προς το Νομικό Συμβούλιο προκειμένου, με βάση τη γνωμοδότησή του, να λάβει τις αποφάσεις της.
Η ουσία είναι ότι και πάλι έχει παγώσει το θέμα, το οποίο ως γνωστόν «σέρνεται» επί χρόνια. Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή της short list και – στη συνέχεια - του αναδόχου από την Επιτροπή δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Πολλώ δε μάλλον όταν ουσιαστικά δεν πρόκειται για διαγωνισμό αλλά για διαδικασία ανάθεσης που προβλέπεται από το μεταλλευτικό κώδικα. Αυτός ίσως είναι ο λόγος για τον οποίο ο υφυπουργός ενέργειας κ. Γιάννης Μανιάτης θέλει να «εμπλέξει» κατά το δυνατόν τη Βουλή και τα κόμματα. Συγκεκριμένα θα ενημερωθούν εκ νέου οι αρμόδιες επιτροπές της Βουλής (Παραγωγής και Εμπορίου καθώς και η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας). Πρόθεση μάλιστα της πολιτικής ηγεσίας ήταν να σταλούν στη Βουλή για λόγους διαφάνειας ακόμα και οι αναλυτικές προσφορές, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να είναι εφικτό χωρίς να τεθούν ζητήματα εγκυρότητας της διαδικασίας.
Υπενθυμίζουμε ότι η αξιολόγηση των προσφορών γίνεται με βάση 8 συγκεκριμένα κριτήρια: το ύψος του μισθώματος, την οικονομική επιφάνεια του ομίλου, το επιχειρησιακό σχέδιο, το σχέδιο εκμετάλλευσης, τα αντισταθμιστικά οφέλη, τις εγγυήσεις καλής εκτέλεσης, την τήρηση των περιβαλλοντικών υποχρεώσεων του κανονισμού μεταλλευτικών και λατομικών εργασιών, και τις επιπλέον περιβαλλοντικές παρεμβάσεις που προτείνει ο κάθε ενδιαφερόμενος. Το 8ο αυτό κριτήριο έχει συντελεστή βαρύτητας 15% και όπως γίνεται κατανοητό μπορεί να κρίνει αν θα «περάσει» μια εταιρεία στην τελική 5άδα ή όχι. Τα πρόσθετα αυτά περιβαλλοντικά αφορούν στη λήψη προληπτικών μέτρων, στην υποχρέωση για προοδευτική αποκατάσταση του ορυχείου (π.χ. αναδασώσεις) κατά την διάρκεια της εκμετάλλευσης και όχι στο τέλος της διάρκειάς της, στην διενέργεια περιβαλλοντικών μετρήσεων, κ.ά.
Αμέσως μόλις οριστικοποιηθεί η short list, η Επιτροπή θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με κάθε έναν από τους πέντε διεκδικητές, προκειμένου να αποσαφηνιστούν στοιχεία των προσφορών. Υπενθυμίζουμε ότι ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από το σύνολο των μεγάλων ενεργειακών ομίλων της χώρας, καθώς προσφορές έχουν καταθέσει η Άκτωρ ΑΤΕ, η οποία συνεργάζεται με την Elpedison (Ελληνικά Πετρέλαια – όμιλος Λάτση – ιταλική Edison), ο όμιλος Μυτιληναίου, η Τέρνα, ο όμιλος Κοπελούζου μέσω των Horizon Μεταλλευτική και ΜΕΤΕ, η Μηχανική, η ΕΛΜΙΝ και η ΙΝΤΕΡΚΑΤ, συμφερόντων Βαρδινογιάννη καθώς και οι Γαία Τεχνική, Λιγνιτωρυχεία Αχλάδας, Ενεργειακά Έργα ΑΤΕ και η κοινοπραξία των ΤΕΝΑ ΑΤΕΒΕ-ΚΑΠΑ Δυναμική ΑΤΕ- Energen.

Πηγή: www.energypress